רביעיית מיתרים מספר 2
יובל שי-אל – רביעיית מיתרים מס' 2 (26 דקות)
בביצוע רביעיית מיתרים אנסמבל ספקטרום
השבוע ביום חמישי 14.12.2017 בפסטיבל צלילים במדבר.
פרטים באתר הפסטיבל:
http://rng.org.il/event/פסטיבל-צלילים-במדבר-בכורות/
ארוע בפייסבוק:
https://www.facebook.com/events/152849978806177/
לכל חברי, אתם מוזמנים לפנות כחצי שעה מזמנכם ולצפות ולהאזין לרביעיית כלי המיתרים מספר 2 שלי, אשר הוקלטה בפסטיבל צלילים במדבר בשדה בוקר לפני שבועיים. תודתי לנגנים, חברי אנסמבל ספקטרום, צבי כרמלי ויסוקו הירטה בכינור, לינה גטמן בויולה, וחגית גלזר בצ'לו על הביצוע המעולה!אין צורך לחשוש מהיצירה, אפשר פשוט להתרווח ולהקשיב. אחת מהמוזיקאיות שהשתתפו בקונצרט, לא ביצירה שלי, אמרה לי בסופו שזו פשוט יצירה מהנה, והיא היתה שמחה לשמוע אותה ברדיו אפילו בנסיעה באוטו (זו מחמאה!). ואחד המלחינים שהשתתפו בקונצרט כתב לי לאחר שצפה בווידאו "היה לי מעניין ומפעים לשמוע שנית את הרביעייה שלך, הפעם בהקלטה. זה רק חיזק אצלי את התחושה של יצירה גדולה, שזכינו לכלול בקונצרט ההוא - ובכלל שזכינו לשמוע בארץ (ואני מאחל לך גם ביצועים רבים בהמשך בארץ ובעולם)." אז גם אני מאחל לעצמי ביצועים נוספים של היצירה, ונתחיל בזה שאשמח אם תאזינו, ומוזמנים להגיב פה וביוטיוב, תודה
הקלטה ע"י אבי אלבז, צילום וידאו ועריכה: אודי נתנאל
היצירה, שהולחנה בשנת 2009, מוקדשת לזכרו של לוקס פוס (1922-2009), המורה והמנחה שלי בלימודי הקומפוזיציה לתואר שני באוניברסיטת בוסטון.
ליצירה ארבעה פרקים:
I) Allegretto con moto (כ- 6 דקות)
II) Andantino (כ- 6 דקות)
III) Allegro (כ- 7 דקות)
IV) Vivace (כ- 6 דקות)
היצירה כתובה במידה רבה בהתאם למסורת של רביעיית המיתרים הקלאסית, אם כי השפה ההרמונית חופשית ואיננה טונאלית באופן מובהק. מקורות ההשראה הם רבים ומגוונים. בין היתר היצירה כוללת ציטוט נסתר מיצירה של לוקס פוס, לו מוקדשת היצירה, ושני ציטוטים נסתרים מיצירות של מיילס דיוויס.
הפרק הראשון במבנה סונטה קלאסי ובהשראת הרביעיות המאוחרות של בטהובן כולל נושא כרומטי מעט מהורהר מעל תו שוהה סול. לאחריו מוטיב קצבי קונטרסטי של תו חוזר המנוגן באוניסונו. מוטיב זה מהווה גשר המוביל לנושא השני, אף הוא כרומטי אך יותר אקספרסיבי. הפיתוח והרפריזה (חזרה) כוללים שימוש מודגש בטכניקות קונטרפונקטיות ברוח בטהובן.
הפרק השני, במבנה נושא ווריאציות, הוא מעין ריקוד נינוח בקצב שש שמיניות המבוסס על מהלך אקורדים סקונדו-קוורטלים. המנגינה חוזרת מספר פעמים בווריאציות מתפתחות בהדרגה כשלעתים האופי האקורדיאלי משתלט על המלודיות.
הפרק השלישי במבנה סקרצו וטריו. הסקרצו נפתח בריקוד מהיר, אף הוא בקצב שש שמינות כמו הפרק הקודם, רק הפעם במקצב הטרנטלה או ג'יג מהיר, אשר מוביל למעין סווינג ג'אזי שמשובצת בו ציטטה מלודית במחווה ללוקס פוס. הטריו נפתח בפוגה סריאלית איטית שנשברת במעברים תזזיתיים מהירים המובילים לחזרה על הסקרצו במלואו.
הפרק הרביעי המסיים את היצירה הוא רונדו. הנושא החוזר הפותח את הפרק מזכיר מעט באופיו מוזיקת כליזמר יהודית או מזרח אירופאית, כתזכורת ואולי הבעת געגועים לעולם ישן. הנושא השני לעומתו מזכיר ג'אז מ"העולם החדש" (שגם הוא כבר איננו חדש) ובו משובצות ציטטות במחווה למיילס דיוויס. לאחר חזרת הנושא הראשון מופיע נושא חדש מלודי ואיטי שהוא אולי התמים והפגיע ביותר ביצירה כולה. בסופו יש אזכור של מנגינת הנושא של הפרק הראשון של הרביעייה המובילה לחזרה אחרונה על מנגינת הנושא "היהודית" של הרונדו ולסיום.
String Quartet No. 2 by composer Yuval Shay-El
Dedicated to the memory of my mentor, Lukas Foss (1922-2009), who guided my studies at Boston University.
I. Allegretto con moto
II. Andantino
III. Allegro
IV. Vivace
Performed by Spectrum Ensemble String Quartet :Zvi Carmeli (violin), Yasuko Hirata (violin), Lina Getman (viola), Chagit Glaser (cello)Recorded at 'Tslilim Bamidbar - Sounds in the Desert Festival', Sde Boker, December 14, 2017.
Sound Engineer: Avi Elbaz
Comments